Testy pneumatík sa uskutočňujú z mnohých dôvodov. Jedným z nich je tiež to, aby pomohli vodičom zorientovať sa v ponuke pneumatík a vybrať si tie najvhodnejšie pre svoje vozidlo. V tomto článku sa dozviete všetko, čo by vás o testovaní pneumatík mohlo zaujímať.

Kto testuje pneumatiky

Tie najrozsiahlejšie, a zároveň aj najuznávanejšie testy pneumatík, vykonáva nemecká spoločnosť ADAC. Jedná sa o najväčší európsky autoklub, a zároveň druhý najväčší autoklub na svete. Spoločnosť ADAC vznikla už v roku 1903. Za dlhé roky svojej existencie sa vypracovala na uznávanú a rešpektovanú autoritu v automobilovej oblasti. Venuje sa nielen testom pneumatík, ale aj testovaniu spoľahlivosti áut, detských sedačiek a podobne. Testy pneumatík uskutočňuje ADAC v každej sezóne. To znamená, že dvakrát ročne sa organizujú testy pneumatík tých najznámejších koncernov sveta. Spomenúť však treba aj ďalšie nezávislé testy, ktoré vykonávajú napríklad motoristické časopisy ako AutoTip alebo AutoBild.

Ako fungujú testy pneumatík

Testy pneumatík prebiehajú v simulovaných podmienkach. Zimné pneumatiky sa však často testujú aj v skutočne extrémnych podmienkach, napríklad za polárnym kruhom. Na výslednú známku, respektíve celkové hodnotenie konkrétnej pneumatiky, má vplyv týchto 7 sledovaných kritérií:

  1. Testovanie na suchej vozovke. Tu sa sleduje najmä jazdná stabilita pneumatiky, jej správanie pri prudkej zmene smeru jazdy a reakcia pneumatík pri otočení volantu.
  2. Testovanie na mokrej vozovke. Testuje sa aquaplaning pri priamej jazde, aj pri jazde v zákrute. Rozhodujúca je tiež schopnosť brzdenia a ovládateľnosť.
  3. Testovanie na snehu. Na snehu sa testujú len zimné pneumatiky. Testuje sa brzdenie, ABS, trakcia pneumatiky a smerové vedenie.
  4. Testovanie na ľade. Pri testovaní na ľade sa sledujú rovnaké kritériá, ako pri testovaní na snehu.
  5. Komfort pneumatiky. V tejto kategórii sa testuje vonkajšia a vnútorná hlučnosť pneumatiky.
  6. Vplyv pneumatiky na spotrebu. Meria sa množstvo spotrebovaného paliva pri konštantných rýchlostiach na určitom úseku.
  7. Opotrebenie. Testuje sa na testovacej jazde v dĺžke 15 tisíc kilometrov, pričom sa jazdí na rôznych typoch ciest a rôznou rýchlosťou.

V každej testovanej kategórii dostane pneumatika známku, pričom výsledok je priemerom týchto známok. Výsledky testov pneumatík sú často veľmi prekvapujúce. Stáva sa totiž, že aj tie najlacnejšie pneumatiky dosiahnu v hodnotení skvelú známku, respektíve sú ohodnotené ako veľmi dobré. Aj to je dôkazom, že o kvalite pneumatiky nemusí rozhodovať len jej cena, či známa značka. Ak teda pri výbere pneumatík nehľadíte len na ich cenu, určite sa vám oplatí sledovať nezávislé testy pneumatík.